
Vesztésre állnak a tartalomszolgáltatók - győzhetnek a hirdetésblokkolók.
Röviden így foglalhatjuk össze, hogy miképp áll most a harc az internethasználat mindennapjait meghatározó hirdetésblokkolás terén.
Kezdjük az alapokkal:
Ez pedig az, hogy a weboldalak túlnyomó többsége a hirdetésekből él. Nincs is ezzel semmi gond, ez alapvetően egy tolerálható viselkedés, hiszen (általában) ingyen kapunk tartalmat, márpedig annak előállítása és továbbítása (lásd: egy honlap készítése, fenntartása, stb.) nem nulla pénzből történik.
Kétségkívül sokan használnak etikátlan eszközöket is, de a többség igyekszik fogyasztható állapotban a felhasználó arcába nyomni a különböző reklámokat, mondván, ő ebből él, de attól még nem szeretné elijeszteni a vendégeket.
Persze a felhasználó alapból türelmetlen, ezért az ingyen megnézett Youtube-videónál sem szereti a reklámokat, így hát elkezdte használni a hirdetésblokkolókat.
Ami ugyebár közellenség azoknak, akik a hirdetésekből élnek, tehát idő kérdése volt, hogy az érintett tartalomszolgáltatók és a felhasználói igényeket kielégítő hirdetésblokkolók mikor ugranak egymásnak.
Főleg, hogy ez utóbbiak lényegében a fennmaradásukért küzdenek. Hiszen ki akar úgy hirdetni, ha tudja, a reklám szinte sose jut el a felhasználókhoz?
Kérlek, kapcsold ki az Adlockot!
Bizonyára sok adblockos felhasználó találkozott már olyan weboldallal, amely addig nem engedi tovább az embert, amíg az ki nem kapcsolja a hirdetésblokkolót. Nincs ez másképp a szóban forgó program konkurenseit használókkal sem.
Nos, ez a fentebb említett harc egyik újabb csatája, de azóta a háborúban új fejezet nyílt.
Egy programozó ugyanis, a magánszféra mellett kampányoló Alexander Hanff kérdést intézett az Európai Bizottsághoz, amely a válaszában kihangsúlyozta, hogy a fentebb említett módszer ellentétes a jelenleg hatályos uniós joggal.
Hogy miért?
Azért, mert biztosan csak akkor tudhatná egy weboldal, hogy az adott felhasználó hirdetésblokkolót használ, ha előtte átkutatná a böngészőjét.
Ez pedig beavatkozás a magánszférába, mivel ehhez a weboldal nem kéri ehhez a felhasználó beleegyezését.
Más kérdés, hogy ha a cookiekhoz hasonlóan erre is volna egy külön szöveg a honlapokon: mint ismeretes, a sütifájlok telepítéséhez a weboldalaknak már engedélyt kell kérniük, valamint tájékoztatniuk kell erről a felhasználókat.
Tehát a tartalomszolgáltatónak ezentúl minden egyes tiltás előtt meg kellene kérdezniük a felhasználót arról, hogy használ-e hirdetésblokkolót. Persze ahhoz, hogy ezt például megfelelő nyelven kérje az adott oldal, szintén adatot kell lekérni; a törvény így lényegében betarthatatlan.
Hanff-nak pedig annyira a bögyében lehetnek a hirdetésblokkolókat tiltó weboldalak, hogy létre akar hozni egy olyan weblapot, ahol jelenteni lehet a renitens oldalakat.
Szép új világ, igaz? Nos, hát akkor, ide nekem tartalom, de gyorsan és ingyen!