A közgazdászok évtizedek óta próbálnak rájönni, miből lehet megmondani, meddig él majd egy vállalkozás, mindeddig azonban nem sikerült átfogó választ találni. A Királyi Természettudományos Társaságnak azonban most lehet egy válasza.
Marcus Hamilton új-mexikói kutató és csapata a Standard and Poor's Compustat adatbázisát forgatták fel, hogy az 1950-es évekig visszamenőleg tanulmányozzák a cégek élettartamát, és felállítsanak egy statisztikai modellt, amely választ adhat a kérdésre.
Hamilton és társai a statisztika komplett eszköztárával támadtak a roppant adatbázisra, és igen érdekes részeredményeket produkáltak. Összesen 14268 cég adatait vizsgálták meg.
Ha kihal a konkurencia, kisebb a veszély
Az elemzések kimutatták, hogy a legnagyobb "halálozási arány" az első tíz évben mutatkozik. Érdekes azonban, hogy míg az 1950-es években alapított cégek esetében a megszűnés esélye csak 30 év működés után kezdett meredeken csökkenni, az 1975-ben alapított cégeknél már 20 év után ellaposodott a görbe, vagyis nő a túlélés esélye. Utóbbiaknak 30 év után észrevehetően kisebb százaléka végezte be tevékenységét, ahogy a lenti ábra is mutatja.
Vizsgálták a cégalapítások és megszűnések számának egymáshoz való viszonyát is - az ábrán látható nagyobb kiugrások, ahogyan az 1975 előtti megszűnések alacsony száma is, az adatbázis hiányosságai miatt alakultak így.
Ettől eltekintve azonban jól megfigyelhetőek a gazdasági fellendülések és válságok időszakai. Jól megfigyelhető például a cégalapítások megzuhanása a 2008-as világgazdasági válság kirobbanása idején.
Jelmagyarázat: körök = cégalapítások, háromszög = megszűnések
Szóval, hány éved van?
A kutatók munkája olyan meglepő eredményt szült, amelyre egyikük sem számított: a statisztika szempontjából tökéletesen mindegy, hogy milyen eredményeket ért el a múltban, vagy milyen termékeket, szolgáltatásokat árul, a mortalitás esélye ugyanakkora lesz.
Akár banánt, szervert vagy repülőgépet árulunk, cégünk sorsa a legnagyobb valószínűséggel alapítása után körülbelül 10 évvel pecsételődik meg - a legtöbb céget ekkor számolják vagy vásárolják fel vagy olvasztják össze más vállalatokkal.
Marad persze a kérdés, hogy miért alakul ez így. A kutatóknak feltételezéseik vannak, de abból indulnak ki, hogy a piac ökoszisztémája hasonlóan működik, mint ahogyan a természetben is láthatjuk.
A kis cégek az erőforrásokért küzdenek az életben maradásért, és eközben nagy arányban hullanak el, az öregebb, nagyobbra nőtt túlélőknek viszont már könnyebb dolguk van egy idő után. Akár az evolúció - legalábbis elméletben.