Tárhelyszakértő

A tudomány megmondja, meddig él a céged

2015. április 29. - NM Dani

cegeek_mortalitasa_0.jpgA közgazdászok évtizedek óta próbálnak rájönni, miből lehet megmondani, meddig él majd egy vállalkozás, mindeddig azonban nem sikerült átfogó választ találni. A Királyi Természettudományos Társaságnak azonban most lehet egy válasza.

Marcus Hamilton új-mexikói kutató és csapata a Standard and Poor's Compustat adatbázisát forgatták fel, hogy az 1950-es évekig visszamenőleg tanulmányozzák a cégek élettartamát, és felállítsanak egy statisztikai modellt, amely választ adhat a kérdésre.

Hamilton és társai a statisztika komplett eszköztárával támadtak a roppant adatbázisra, és igen érdekes részeredményeket produkáltak. Összesen 14268 cég adatait vizsgálták meg.

Ha kihal a konkurencia, kisebb a veszély

Az elemzések kimutatták, hogy a legnagyobb "halálozási arány" az első tíz évben mutatkozik. Érdekes azonban, hogy míg az 1950-es években alapított cégek esetében a megszűnés esélye csak 30 év működés után kezdett meredeken csökkenni, az 1975-ben alapított cégeknél már 20 év után ellaposodott a görbe, vagyis nő a túlélés esélye. Utóbbiaknak 30 év után észrevehetően kisebb százaléka végezte be tevékenységét, ahogy a lenti ábra is mutatja.

 cegeek_mortalitasa_3.gif

Vizsgálták a cégalapítások és megszűnések számának egymáshoz való viszonyát is - az ábrán látható nagyobb kiugrások, ahogyan az 1975 előtti megszűnések alacsony száma is, az adatbázis hiányosságai miatt alakultak így.

Ettől eltekintve azonban jól megfigyelhetőek a gazdasági fellendülések és válságok időszakai. Jól megfigyelhető például a cégalapítások megzuhanása a 2008-as világgazdasági válság kirobbanása idején.

cegeek_mortalitasa_2.gif

Jelmagyarázat: körök = cégalapítások, háromszög = megszűnések

Szóval, hány éved van?

A kutatók munkája olyan meglepő eredményt szült, amelyre egyikük sem számított: a statisztika szempontjából tökéletesen mindegy, hogy milyen eredményeket ért el a múltban, vagy milyen termékeket, szolgáltatásokat árul, a mortalitás esélye ugyanakkora lesz.

cegeek_mortalitasa_1.jpgAkár banánt, szervert vagy repülőgépet árulunk, cégünk sorsa a legnagyobb valószínűséggel alapítása után körülbelül 10 évvel pecsételődik meg - a legtöbb céget ekkor számolják vagy vásárolják fel vagy olvasztják össze más vállalatokkal.

Marad persze a kérdés, hogy miért alakul ez így. A kutatóknak feltételezéseik vannak, de abból indulnak ki, hogy a piac ökoszisztémája hasonlóan működik, mint ahogyan a természetben is láthatjuk.

A kis cégek az erőforrásokért küzdenek az életben maradásért, és eközben nagy arányban hullanak el, az öregebb, nagyobbra nőtt túlélőknek viszont már könnyebb dolguk van egy idő után. Akár az evolúció - legalábbis elméletben.

A bejegyzés trackback címe:

https://tarhelyszakerto.blog.hu/api/trackback/id/tr657406284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása